Vámpírok
Ciklonani 2005.07.16. 15:39
VÁMPÍROK
A modem amerikai kultúrában a vámpír messze a leghíresebb (vagy leghírhedtebb) szörnyeteg. Vámpírfilmek és -regények mellett megtalálhatók a palettán a vámpíros játékkártyák és a Buffy the Vampire Slayer (Buffy, a vámpírok réme) Című szappanopera ismétlései is. Manapság nagyon ritka az olyan l1alloween-party, ahol legalább egy emberen ne lenne a szokásos Lugosi Béla-féle jelmez: vörös szegélyes, fekete köpeny, fehérre festett arc, sötétben világító, műanyag vámpírfogsor. A vámpír népszerűsége olyan méreteket öltött, hogy sok amerikai nagyvárosban számottevő vámpírszubkultúra alakult ki olyan emberekből, akik a vámpírság sajátosan értelmezett, modem fogalma szerint élnek.
Mindez a népszerűség azt jelenti, hogy akik az elmúlt ötven évet nem egy koporsóban töltötték, jóízűen szundikálva, azok a memóriájuk mélyén határozott elképzeléseket őriznek a vámpírságról. Ezek a közismert tények többé-kevésbé így összegezhetők: a vámpírok halott (vagy tetszhalott) emberek, általában több évszázada meghalt arisztokraták, akik éjszaka teljes fizikai valójukban kimásznak a sírjukból, nyakon harapják az embereket, és kiszívják a vérüket. Ha kell, denevérré változnak; félnek a fokhagymától, a napfénytől és a kereszt látványátóI; szülőföldjükben kell nyugodniuk; bárki, akit megharapnak, maga is vámpírrá változik; és a vámpírölés legelterjedtebb módja a szívükbe döfött fakaró.
Ez a lista érdekes fényben tünteti fel jelenlegi kultúránkat, viszont nem sok köze van magához a vámpírsághoz, hiszen az előbbi "tulajdonságok" közül csak kettő jellemzi az igazi vámpírokat. A hagyomány szerint a vámpírok általában nem harapják nyakon az embereket, és sokan közülük egyáltalán nem isznak vért. A folklór tipikus vámpírja életében nem arisztokrata, hanem paraszt volt, aki a napokban halt meg, nem pedig valamikor az özönvíz előtt. A vámpíroknak gyakorlatilag semmi közük sincs a denevérekhez, a vallási szimbólumok iránt közömbösek, és nincs szükségük az anyaföld egy darabkájára sem. A vámpírtámadás legtöbb áldozata meghal, és úgy is marad, bár az igaz, hogy a vámpírok áldozatai
nak nagyobb az esélyük, hogy maguk is vámpírokká váljanak.
A vámpírok elpusztításának klasszikus módja az elégetés, akár fakaróval, akár anélkül. Még a modem, amerikai vámpírdefiníció legalapvetőbb állítása - a vámpírok olyan tetszhalott testek, akik ide-oda bolyonganak az éjszakában - is ellentmond számos hagyományos beszámolónak, amelyek szerint a vámpírok szellemalakban utaznak, míg testük békésen pihen a sírjukban. A hagyományos és a modem vámpírképben tulajdonképpen csak az az elképzelés közös, hogy a fokhagyma és a napfény hatékony védelem.
Mindez azt bizonyítja, hogy egy irodalmi mű milyen nagy mértékben képes befolyásolni egy egész kultúra elképzeléseit és elvárásait. A szóban forgó irodalmi mű természetesen Bram Stoker Drakula CÍmű regénye. Majdnem minden, amit ma a
vámpírokról hiszünk, Stoker élénk fantáziájának szüleménye.
Az író a vészjósló gróf portréját a rendelkezésére álló, meglehetősen korlátozott számú folklórforrásból, valamint a romantika korának irodalmi antihőseiből gyúrta össze. Ennek eredményeként a Drakula kitűnő regény lett, viszont a vámpírkutatók számára megbízhatatlan forrás. Magáról a történelmi Drakuláról sem tartalmazza éppen a legpontosabb információkat, hiszen herceg volt, nem gróf, Wallachiában élt, nem pedig Erdélyben, s Stoker könyvén kívül nincs más utalás arra, hogy valóban vámpír lett volna, nevét pedig - ha nagy ritkán megtette - Dragwlyaként írta alá. Valódi neve Vlad Tepes volt, Romániában pedig mind a mai napig a törökök elleni harc hőseként tisztelik.
Mindez nagyon fontos a szörnykutatással foglalkozók számára, és nemcsak a pontosság végett. A mai horrorfilmekben és a médiában a vámpír vonzó, csábító lénnyé változott, aki örök életet kínál a vérivás szenvedélyes, szexuális jellegű aktusáért cserébe. Nem csoda, ha az emberek vonzódnak ehhez a képhez, olyannyira, hogy maguk is hasonlóak szeretnének lenni.
A valóság azonban jóval sivárabb. Igazából a vámpír körülbelül annyira vonzó, mint a bubópestis, és annyira szexi, mint a vérivó menyét. Az összes szörnyeteg közül valószínűleg a vámpír a legvisszataszítóbb és a legveszedelmesebb, hiszen egy ragadozó szellemről van szó, aki azért gyilkol embert, hogy meghosszabbítsa saját, természetellenes létét. A könyvben szereplő összes többi lényt - még az emberre legveszélyesebbeket is - meg lehet fékezni minden különösebb vérontás nélkül, mágikus védelem, elűzés és puszta elővigyázatosság útján, vagy pedig az "élni és élni hagyni" egyszerű elve alapján. A vámpírt azonban el kell pusztítani, különben újra és újra ölni fog. A kegyetlenség, ahogyan a kelet-európai parasztok bántak annak idején a valós vagy vélt vámpírokkal, teljesen érthető a mai, vámpírokról szóló ismereteink tükrében.
|